بهترین حیوان خانگی از نظر اسلام کدام حیوان است؟


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود




تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان sawert و آدرس sawert.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

بهترین حیوان خانگی
بهترین حیوان خانگی شامل انواع پرندگان، خرگوش، لاک‌پشت، مرغ و خروس نیز می‌شود و تنها محدود به نگهداری سگ و گربه نمی‌شود. هرچند این روزها نگهداری از حیواناتی مثل سگ و گربه، بیش از هر حیوان دیگری، باب شده است. در بحث نگهداری از حیوانات خانگی و یا عدم مراقبت از آن‌ها مخالفان و موافقان بسیاری وجود دارند که هریک از دیدگاه خود نظرات و تحقیقاتی را نیز عنوان کرده‌اند.

دین اسلام نیز به‌عنوان کامل‌ترین دین، نظر خود را درباره‌ی نگهداری از انواع حیوانات مطرح کرده و حتی در باب آن کتاب‌هایی نیز از دیدگاه فقها به چاپ رسیده که بایستی در آن تفکر و دقت کرد به همین دلیل شناخت بهترین حیوان خانگی از نظر اسلام نیاز به بررسی دقیق دارد.

سگ و گربه
سگ و گربه
نگهداری از بهترین حیوان خانگی از نظر اسلام
ذکر این نکته لازم است که دین اسلام به‌عنوان قابل‌قبول‌ترین دین، تأکیدهای مکرری درباره مهربانی با حیوانات، غذا دادن و مراقبت از آن‌ها مطرح کرده است. همچنین اسلام علاوه بر حفاظت از حیوانات، توصیه‌های فراوانی در باب حفظ محیط‌زیست، منابع طبیعی و تمامی موجودات در طبیعت مطرح نموده است.

توصیه‌های پیامبر(ص) در مورد بهترین حیوان خانگی
نقل‌شده است که فردی نزد پیامبر (ص) آمده و از ترس خود شکایتی کرده و درخواست کمک از پیامبر (ص) نموده و پیامبر (ص) به او توصیه کرده‌اند که از یک جفت کبوتر نگهداری کن. همان‌طور که بیان شد روایات بسیاری در این باب آمده است. اغلب توصیه‌های زیادی درباره‌ی نگهداری از کبوتر به میان آمده که هریک از پیامبران کبوترانی را به جهت آرامش روح و روان در منزل نگهداری می‌کردند. احادیث بی‌شماری در دین مبین اسلام درباره‌ی نگهداری از بهترین حیوان خانگی نقل‌شده، ازجمله آنکه پیامبر (ص) در وصف لانه پرندگان می‌فرمایند: لانه پرندگان برای پرنده‌های آن امنیت و حرمت دارد، مبادا شب‌هنگام به لانه‌ی آن‌ها دست‌درازی کنید.

نکاتی دیگر در مورد نگهداری از بهترین حیوان خانگی
در جای دیگر پیامبر فرموده‌اند؛ اگر کبوتری در خانه شما لانه‌ای ساخت، موجب آزار و اذیت آن‌ها نشوید. در دین اسلام پیامبران، مردم را به نگهداری و مراقبت از چند نوع حیوان توصیه‌ کرده‌اند ازجمله آنکه حضرت رسول (ص) پرورش و مراقب از سه حیوان را موجب آبادی و رونق اهالی خانه دانسته‌اند و آن حیوانات عبارت انداز؛ گربه، کبوتر و خروس. همچنین نگهداری حیوانات در منزل شامل نفقه دادن، خوراک دادن، طعام دادن و بهداشت درمانی را نیز از منظر دین اسلام، شامل شده و بر آن تأکید فراوان شده است. روایتی از حضرت رسول (ص) نقل‌شده است که از حیوان خانگی مراقبت کنید چراکه شیاطین مشغول حیوانات شما شده و کودکان شما از شر شیاطین محفوظ خواهند ماند.

بهترین حیوان خانگی
خروس
عذاب الهی ناشی از حیوان آزاری
دین اسلام، بسیار، افرادی را که حیوانات زبان‌بسته را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند، نکوهش کرده و عذاب الهی را به این دسته از افراد گوشزد کرده است به‌گونه‌ای که روایات بسیاری در باب حیوان آزاری از سوی پیشوایان نقل‌شده است. حیوان آزاری ازهر نوع آن در دین مبین اسلام ظلم و جزای اخروی را شامل شده و به‌وفور در رابطه با سازگاری، مدارا، نوازش با حیوانات خصوصاً حیوانات اهلی تأکیدهای مهمی مطرح‌شده است.

ازنظر دین مبین اسلام باید از هرگونه صدمه زدن به حیوانات پرهیز کرد مگر آنکه احساس خطر شدید جانی نمایید. البته شکار برخی حیوانات اهلی مانند گوسفند، گوساله، ماهی و غیره به جهت دارا بودن خواص مواد غذایی برای انسان طبق احادیث و داستان‌های دینی حلال محسوب می‌شود که درباره آن در بخش دامداری در دین اسلام بیشتر شرح خواهیم داد.

روایت نقل شده در مورد حیوان آزاری
در یکی از روایات نقل‌شده از سوی امام صادق (ع) بیان‌شده است که زنی گربه‌ای را مورد آزار قرار داده و گربه از فرط تشنگی جان باخت و زن به عذاب سخت الهی دچار شد. درجایی دیگر نیز از روایات حضرت علی (ع) می‌خوانیم که در آخرت از بردگان، کنیزان و اموال بی‌زبان از شما پرسش خواهند کردند، گفتند اموال بی‌زبان چه هستند! آن حضرت فرمود حیوانات شما ازجمله گوسفند، کبوتر، گربه و دیگر حیوانات ازجمله اموال بی‌زبان محسوب می‌شوند.

حیوانات خانگی
آزار و اذیت حیوانات
دامداری از نگاه دین اسلام
به شکل‌های گوناگون دامداری بر کسانی که می‌توانند از عهده آن برآیند نقل‌شده است. درواقع رزق روزی با گوشت حلال برخی از حیوانات اهلی در اسلام آمده و منع نشده است و فلسفه و داستان‌های بی‌شماری را با خود به همراه دارد.

از سوی دیگر دامداری یکی‌ای مهم‌ترین پیشه مردمان بود، اما امروزه تنها این پیشه را اغلب در حومه شهرها و یا در برخی از نقاط کشور می‌توان مشاهده کرد. امروزه باوجود خانه‌های کاشانه نشینی امکان نگهداری بهترین حیوان خانگی مانند مرغ و خروس و یا بزغاله و گوسفند به‌سختی قابل‌درک بوده و امکان‌پذیر نیست. هرچند که در برخی خانه‌های قدیمی می‌توان گاهی صدای مرغ و خروسی را شنید که به‌ندرت در شهرهای صنعتی اتفاق می‌افتد.

نگهداری برخی حیوانات از منظر دین مبین اسلام
نگهداری سگ از دیدگاه اسلام به دلایل متفاوتی نهی شده است اما در احادیث می‌خوانیم که پیامبر از کنار چاه آبی در حال گذر بود و از چاه آبی، آب نوشید ناگهان سگی تشنه را یافت که از فرط تشنگی در عذاب بود، مجدد پیامبر سمت چاه برگشته و چون ظرفی نداشته در کفشی آب ریخته و به سگ تشنه جهت سیراب شدن، می‌دهد. سازگاری با حیوانات جدا از نجس بودن یا نبودن آن‌ها از سوی تمامی پیامبران به‌وفور توصیه‌شده است. در ادامه دلایل نهی نگهداری سگ، در منزل را می‌خوانیم.

نظر دین اسلام در مورد سگ و خوک
دین اسلام حیواناتی مثل سگ و خوک را نجس دانسته و نجاست آن‌ها را به‌گونه‌ای بیان داشته که با پاک‌کننده‌ای پاک نمی‌شوند. همچنین نجاست این دو حیوان را در تماس با شیء و یا عنصر دیگری منتقل می‌شود. به این معنا که در اثر برخورد سگ با چیزی آن عنصر آلوده و نجس می‌شود.

از سوی دیگر وجود باکتری و ویروس‌هایی در بزاق دهان حیوان باعث بخش عمده‌ای از نجاست آن شده است. گفته‌شده است اگر ظرفی را سگ‌زبان بزند بایستی آن ظرف را به جهت تمیزی به‌مراتب با خاک تطهیر کرد. همچنین وجود ویروس‌هایی در بدن سگ و خوک باعث پدید آمدن امراضی در بدن انسان می‌شود و احکامی درباره آن نقل‌شده است.

بهترین حیوان خانگی
سگ و خوک
نگهداری از سگ نگهبان از نظر دین اسلام
امام صادق (ع) در باب سگ نگهبان فرموده است که اگر در خانه‌ای سگ و یا سگ‌هایی نگهداری شود، فرشتگان به خانه نمی‌آیند مگر آنکه سگ نگهبان خانه باشد. از سوی دیگر نگهداری سگ در منزل به دلیل سروصدا که موجب آزار همسایگان می‌شود نهی شده است. ناگفته نماند که دین اسلام نگهداری سگ را به جهت نگهبانی، پاسبانی و شکار منع نکرده است.

نگهداری گربه در دین اسلام
گربه ازجمله سه حیوان برتری است که برای شناخت بهترین حیوان خانگی ازنظر اسلام باید در بحث مراقبت از آن یادکرده است. درباره‌ی نگهداری گربه از امام صادق (ع) نقل‌شده است که گربه عضوی از اعضای خانواده محسوب می‌شود و باید با آن با مدارا رفتار کرد. از سوی دیگر از نگاه اسلام، خریدوفروش گربه و معاملات مالی حاصل از سود آن ایرادی ندارد.

بهترین حیوان خانگی
گربه
نگهداری کبوتر از نظر اسلام
احادیث بسیاری درباره‌ی نگهداری کبوتر نقل‌شده است به همین دلیل نمی‎توان در خصوص بهترین حیوان خانگی از نظر اسلام سخن گفت و به کبوتر اشاره نکرد. امام کاظم (ع) درباره‌ی نگهداری از کبوتر فرموده است؛ نگهداری از کبوتر در منزل باعث دوری شیاطین و ساحران شده و هر بال زدن کبوتر سبب نفرت و خشم شیاطین می‌شود.

مجدد از همان امام نقل‌شده است که کبوتر ازجمله مرغان پیامبران به شمار می‌آید. از امام صادق (ع) نقل‌شده است که نگهداری کبوتر در خانه باعث انس و الفت میان اهالی خانواده شده و دوست‌داشتنی است. همچنین در احادیث بسیاری آمده است که در خانه حضرت رسول (ص) یک جفت کبوتر سرخ‌رنگ نگهداری می‌شد. در روایات دیگری نیز به نگهداری کبوتر در خانه به‌عنوان نشانه‌ای از یاد خدا نقل‌شده و باعث برکت و روزی حلال صاحب‌خانه می‌شود.

ویژگی کفتر پلاکی
کبوتر
نگهداری خروس در منزل
مراقبت و نگهداری از خروس در منزل به دلیل آگاهی از وقت نماز و سحرگاه از جمله بهترین حیوانات خانگی از نظر اسلام مطرح‌شده است. در روایاتی از سوی امام صادق (ع) آمده است که خروس سفیدی که بال‌های خود را در خانه‌ای می‌گشاید، آن خانه و نیز به تعداد هفت خانه در اطراف آن از انواع بلاها و آسیب‌ها محفوظ می‌مانند. حضرت امیرالمؤمنین (ع) درباره‌ی خروس فرموده است؛ آواز خروس نشانه وقت نماز و بال زدن او نشانه رکوع، سجود و نیایش است.

بهترین حیوان خانگی
خروس
امام رضا (ص) برخی از خصوصیات خروس را برگرفته از انبیاء دانسته و می‌گوید خروس دارای پنج ویژگی است و آن ویژگی‌ها عبارت‌اند از؛ غیرت، شجاعت، بخشش، تشخیص در وقت نماز و جماع نمودن. پیامبر (ص) نیز در وصف خروس فرموده‌اند: هرگاه صدای خروس را شنیدید بدانید که او فرشته‌ای را دیده است، پس از خداوند در آن لحظه حاجت طلبید. نگهداری از خروس در منزل از سوی پیامبر اکرم نیز تأکید شده و توصیه کرده‌اند که نگهداری از خروس شمارا از کافر، کاهن و سحر کننده رها ساخته و در امان می‌سازد.

توصیه به نگهداری گوسفند
نگهداری گوسفند در خانه به دلیل برکت آن نیز توصیه‌شده است. از حضرت صادق (ع) نقل‌شده است که هر که گوسفندی را نگهداری نماید، خداوند روزی آن خانه را فزونی بخشد و به اهل خانه برکت بسیار می‌دهد. از امام باقر (ع) نقل‌شده است که هر صاحب‌خانه‌ای که از گوسفند شیرده محافظت نماید، ملائکه صاحب‌خانه را به جهت افزایش برکت در نزد خداوند یاد می‌کنند.

بهترین حیوان خانگی
گوسفند
فواید نگهداری بهترین حیوان خانگی
با توجه به نظر اسلام درباره نگهداری از حیوانات مختلف، در اینجا لازم است به بعضی از فواید حیوانات خانگی بپردازیم تا در انتخاب بهترین حیوان خانگی ازنظر اسلام نگاه کاملی داشته باشیم.

ازجمله فواید نگهداری از حیوان خانگی کاهش اضطراب، حس آرامش، عدم تشویش‌های روزانه و علاوه بر آن دوست و هم‌نشینی بی‌ریا برای صاحبان را می‌توان نام برد. تحقیقات نشان داده افرادی که صاحب حیوان خانگی هستند، بیش از سایر افراد دارای اعتمادبه‌نفس، آرامش خاطر و عزت‌نفس بالا هستند.

وجود حیوانات خانگی در منزل بازتاب و تأثیر مثبت زیادی نیز بر کودک دارد و به‌نوعی حیوانات حامیان، همبازی و پرستار کودکان محسوب می‌شوند. کودکانی که در کنار حیوانات خانگی رشد می‌کنند کمتر دچار ناراحتی، گریه‌های بی‌تابانه و خشم می‌شوند.

فواید دیگر
از دیگر فواید حیوان خانگی ازجمله سگ کمک به افراد فلجی است که قادر به حرکت نیستند. نوعی از میمون‌هایی بنام کاپوچینو نیز در این حیطه جهت کمک به افراد ناتوان آموزش‌دیده‌اند. این دسته از میمون‌ها در انجام وظایف روتین روزانه ازجمله خوراکی آوردن، خاموش و یا روشن کردن چراغ‌ها، دسترسی به اشیاء منزل و مواردی از این کارها را به‌راحتی انجام داده و به‌گونه‌ای دستیار صاحبشان هستند.

همان‌طور که در بخش‌های قبلی گفته شد، حیوانات خانگی باعث رفع خستگی، افسردگی، دلهره، تنش‌های استرس‌زا، خشم و سایر موارد شده و حتی تأثیر خوبی بر روی افرادی که مستعد خودکشی‌اند، می‌گذارند.

هشدارهایی برای نگهداری از حیوانات خانگی
طبیعتاً همان‌طور که گفته شد باید علاوه بر خوراک و مایحتاج حیوانات، به موارد بهداشتی و پزشکی آن‌ها نیز، رسیدگی شود. مراقبت از حیوان خانگی هشدارهایی را به دنبال دارد که با بی‌توجهی به آن‌ها دچار آسیب‌های جبران‌ناپذیری خواهیم شد. در اینجا به برخی از هشدارهای مربوطه به‌طور خلاصه می‌پردازیم.

امکان صدمه‌ی یک حیوان به انسان و راه رفع آن
عوامل و صدمه‌هایی مرتبط با برخی امراض وجود دارند که از حیوانات به انسان‌ها منتقل‌شده که در صورت رعایت و توجه به موارد بهداشتی ازجمله واکسیناسیون و مراجعه منظم به دامپزشک جهت معاینه حیوانات خانگی، باعث کاهش این قبیل خطرات در انسان‌ها می‌شود.

واکسیناسیون ازجمله موارد مهم و ضروری در حیطه مراقبت از حیوانات بکار می‌رود. واکسن‌های هشت‌گانه مرتبط با حیواناتی ازجمله سگ و گربه را بایستی رعایت کرده و به آن‌ها به‌صورت منظم پرداخت. اطمینان از سلامت حیوان و ارتباط منظم با دامپزشک یکی دیگر از موارد قابل‌توجه و کلیدی است که صاحبان حیوانات خانگی باید در نظر داشته باشند.

امکان صدمه‌ی یک پرنده به انسان و راه رفع آن
همچنین پرندگان نیز از این قاعده مستثنا نبوده و باید واکسن‌های لازم را منظم دریافت کنند. پرندگان ناقل یک نوع بیماری به نام نیوکاسل هستند که از علائم این بیماری به انسان‌ها، تورم چشم‌ها است که در صورت رسیدگی و معالجه در کوتاه‌ترین زمان درمان می‌شوند.

علاوه‌ بر آن برخی پرندگان عفونت‌هایی را با خود به همراه دارند. عفونتی بانام اسکاریازیس که از طریق پوست وارد بدن فرد می‌شود و درواقع شدت این عفونت به‌قدری بالا است که درنهایت به مرگ فرد ختم می‌شود. تزریق داروهای ضد انگلی تنها آنتی‌ویروسی است که می‌تواند از بروز چنین عفونتی جلوگیری کند.

نگهداری از برخی پرندگان
مرغ‌هایی بنام مرغ مقلد در بازار به‌عنوان یکی دیگر از انواع پرندگان که می‌توان از آن‌ها نگهداری کرد، عرضه می‌شوند که ویژگی خاص آن‌ها هوش سرشار جهت تقلید هرگونه صدا است و یا از دیگر انواع پرندگان می‌توان به مرغ مینا اشاره کرد. این‌گونه پرندگان خانگی نیز نیاز مبرم به توجهات درمانی و پزشکی داشته و نگهداری ازاین‌گونه پرندگان با توجه به زیبایی ظاهری که دارند، بسیار دشوار و زمان‌بر است.

نظر در مورد خوراک و بهداشت بهترین حیوان خانگی
در دین مبین اسلام نیز تأکیدهای زیادی بر خوراک، نظافت، بهداشت حیوانات خانگی نیز شده است. همچنین شما به‌عنوان صاحب حیوان باید محلی را برای دستشویی حیوان در نظرگیرید. البته از منظر اسلام نگهداری حیوانات بایستی در محیطی باشد که حیوان بتواند در آن آزادانه حرکت کند مانند فضاهای آزادی چون حیاط، باغچه، باغ و باغستان؛ اما ازآنجایی‌که اغلب افراد حیوان را در منزل نگهداری می‌کنند بایستی برای رعایت بهداشت و نظافت محل مشخصی را برای حیوان تعیین کنند به دلیل آنکه سلامتی شما نیز درگرو رعایت بهداشت خانه و محل زندگی‌تان است.

تحرک حیوانات خانگی
همچنین حیوانات نیاز به تحرک داشته و نمی‌توانند برای مدت‌های طولانی در محیط‌های سربسته قرار گیرند. درنتیجه در طی روز بایستی زمانی را برای گردش آن‌ها در هوای آزاد صرف کرد که این موضوع ویژه حیواناتی ازجمله سگ و گربه بسیار صدق می‌کند. باید به این نکته توجه کنیم که درهرصورت مراقبت از حیوان خانگی چه از نوع چهارپا و چه از نوع پرندگان، شامل هزینه‌های بالا و صرف زمان زیادی برای نگهداری و پرورش آن‌ها می‌شود.

نگهداری از بهترین حیوان خانگی
همان‌طور که میدانید در منازل شهری نمی‌توان از خروس نگهداری کرد اما در حومه شهرها و مناطق دامداری می‌توان آن‌ها را به تعداد زیادی دید و افرادی که در حومه شهر و یا در شمال کشور به پیشه دامداری مشغول‌اند می‌توانند با نگهداری از حیوانی مانند خروس و یا دیگر حیوانات اهلی نظیر بزغاله، گوسفند و غیره سود زیادی را دریافت کنند.

در خانه‌های شهرهای صنعتی نیز افرادی هستند که به نگهداری کبوتر مشغول‌اند و علاوه بر وجه سرگرمی آن، به‌عنوان یک شغل و پیشه به آن نگاه می‌کنند. افرادی نیز به نگهداری از گربه علاقه‌مندند و همان‌طور که اشاره کردیم طعام دادن و بهداشت و درمان جزء نیازهای ضروری حیوان است که نباید آن را فراموش کرد.

بهترین حیوان خانگی از نظر اسلام
بهترین حیوان خانگی از دیدگاه دین مبین اسلام عبارت‌اند از؛ کبوتر، گربه و خروس. علاوه بر آن امام کاظم (ع) به نگهداری حیواناتی چون کبوتر، مرغ و بزغاله نیز اشاره‌کرده است. همان‌طور که از پیش‌گفته شد وجود سه حیوان به‌عنوان برترین و بهترین حیوان خانگی اعم از کبوتر، گربه و خروس باعث آبادی و رونق خانه و اهالی منزل خواهد شد و احادیث و روایات بسیاری دراین‌باره نقل‌شده است که همگی همواره موردپژوهش علما و عرفای دینی بوده است.

آزار و اذیت حیوانات خانگی
کشتن، آزار و اذیت حیوانات به هر عنوانی ظلم و ناسپاسی در پیشگاه خداوند است. صدمه زدن از سوی حیوانات وحشی و یا اهلی به اموال شما نیز دلیلی برای کشتن آن‌ها نیست و افراد باید بدانند که دارایی خود را چگونه از آسیب حیوانات محفوظ دارند. به‌طورکلی مدارا با حیوانات ازجمله مسائلی است که انسان‌ها به‌عنوان اشرف مخلوقات جهان باید به آن توجه نموده و ذات خود را با آزار و اذیت‌ حیوانات بی‌گناه زیر سؤال نبرد. همچنین رعایت حقوق حیوانات اهلی و غیر اهلی، با توجه به توصیه‌های دینی، ما را در جهت زندگی بهتر راهنمایی خواهد کرد.

 منبع :https://vasetkala.com/




:: بازدید از این مطلب : 36
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : admin
ت : دو شنبه 28 مرداد 1398
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-52170159-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');